Thursday, 17th September, 2020

Natsikortti viuhuu

Vastineeni Ilse Paakkisen Vieraskynä-kirjoitukseen nosti esiin jopa natsikortin (nettikeskustelussa Hitlerin tai natsit ensimmäisenä maininnutta pidetään argumentoinnin hävinneenä osapuolena). Blogisisko (Anna Amnell) on huolestunut uskontokritiikin nykyisestä tasosta lapsellisuuksineen ja asiantuntemuksen puutteineen, kuten hänen blogi-kirjoituksestaan käy ilmi. Hänen argumenttinsa hädin tuskin kaipaavat edes vastausta (poimintoja alla). Suosittelisin häntä lukemaan kirjoitukseni huolellisesti uudelleen, jos uskoisin että siitä olisi apua asian ymmärtämisen kannalta. Valitettavasti olen realisti.

Blogisisko kirjoittaa mm.:

"Kritiiikki uskontoa kohtaan on monesti niin lapsellista, että siihen ei suhtauduta vakavasti. Se ruokkii kuitenkin nuorta sukupolvea, myös lapsia ja teini-ikäisiä, joten siihen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota."

"Uusateismin ominaispiirteitä ovat asiantuntemattomuus ja hillitön viha uskontoja kohtaan."

Tämä oli suunnattu minulle (korostus minun, kirjoitusvirheet alkuperäisiä):

"Nutta mikä on germaaninen Yule-juhla? Sehän on ennen kristinuskoa Pohjois-Euroopassa vallinneen pakanauskonnon juhla. Sen juhlan viettäminen on uusateisteille OK, mutta kristinuskon joulu ei sovi. Uusateismi näyttää olevan nimenomaan kristinuskon vastustamista keinolla millä hyvänsä, vaikkkapa germaanisella muinaisuskolla, joka kelpasi myös Hitlerille ja natseille, kuten olemme saaneet viime aikoina tietää mm TV-dokumenteista. Siinäkö parempi vaihtoehto kristinuskolle!"

Kirjoitin selvästi "Yule-juhlan hengessä"! Itse asiassa myös monet (käytännössä "kaikki") kristityt suomalaiset viettävät joulua Yule-juhlan hengessä (joulupukki, jouluruoat, joulukuusi, joulusauna, ...) [Wikipedia].

<satiiri> Ehkä joulupukkikin on kristittyjen mielestä natsi. Koko tyyppi on minustakin ollut aina vähän epäilyttävä. </satiiri>


Linkit kirjoituksiin


3 comment(s). Hide comments.

Hyvä Jani,
me pidämme kaikki luonnontieteitä erittäin tarpeellisina ja olemme
kiitollisia 
luonnontieteitten lukuisista hyvistä saavutuksista. Niiden avullahan
voidaan 
yleensä edistää hyvää ja onnellista elämää. 

Mutta luonnontieteet eivät voi sanoa meille, mitä hyvä elämä on. Sen 
määrittelyyn tarvitaan filosofiaa, arvoja, metafysiikkaa. 

Tieteen tarpeellisuus perustuu siis uskontoon tai uskontoa muistuttaviin 
metafyysisiin maailmankatsomuksiin, jotka saavat olla vapaassa
demokraattisessa 
maailmassa reilussa kilpailussa. 

Oli erittäin asiallista mainita natsit nimenomaan tässä yhteydessä,
sillä heillä 
oli loistavia tiedemiehiä, mutta he perustivat maailmankuvansa
älykkyydestään ja  
oppineisuudestaan huolimatta ideologialle ja uskonnolle, joka koitui
miljoonien 
tuhoksi. Ei ole siis yhdentekevää, mihin me uskomme. Luonnontiede ei voi
neuvoa 
meitä siinä asiassa.



By Anna Amnell from 109.240.74.27 on Friday 26th of March 2010 09:03:18 PM

Hei Anna,

kiitos kommentista. Älykkyys ei valitettavasti tee ihmisestä
automaattisesti moraalista, mutta sama koskee myös uskovaisia.

Itse asiassa tutkimukset ovat osoittaneet että ateistit tapaavat olla
rehdimpiä kuin uskovaiset. Kts.esim. linkkikokoelma täällä
[http://tinylink.com/?mD6Wz8n4KB] - lopussa asiaa myös natseista ja ateismista.

Toisin kuin usein väitetään, tieteellä on myös sanottavansa
moraalista. Kts. esim. Sam Harrisin tuore puhe
[http://tinylink.com/?Qhd3csYtiI].

By Jani from 91.154.145.40 on Friday 26th of March 2010 10:29:50 PM

Tieteellistä moraalia on yritetty luoda ennenkin, mutta tuloksista ollaan
eri 
mieltä. Esimerkiksi Schopenhaer moitti Immanuel Kantin etiikkaa sanomalla,
että se 
on vain kristillisen etiikan ylösalaisin kääntämistä ja muistuttaa
kristillistä 
etiikkaa yhtä paljon kuin puujalka elävää jalkaa.
http://blogisisko.blogspot.com/2010/03/kommentti-luonnontieteet-ja-uskonto.html

By Anna Amnell from 93.106.180.98 on Saturday 27th of March 2010 10:34:04 AM

New comment

  (not displayed)
  (just checking)

(max 1000 characters)


(your ip 18.219.132.200 will be logged)